Friday, March 06, 2009

Fathi Bin Mohd Kamal

21 Februari 2009, pukul 12.05 malam, cahaya mata sulungku selamat dilahirkan. Aku tak sempat bagaimana pun untuk menemani isteriku melalui saat-saat genting dan bersejarah itu. Agak kesal dan hiba bila isteriku menceritakan balik apa yang dia lalui pada hari tersebut. 

Alhamdulillah, anak kami tiada apa-apa masalah. Cuma pada hari kedua, dia dimasukkan ke NICU sebab kuning. Selama 3 hari dia berada di sana, kami berdua agak tertekan. Doktor tak benarkan dia balik selagi kuning tu tak turun ke paras yang selamat. Isteriku pula agak lemah, jadi aku terpaksa bawa dia balik dulu untuk berehat. Bayi terpaksa kami amanahkan kepada pihak hospital untuk menjaganya.

Lepas bawa dia balik, timbul krisis pulak dengan mak mertua. Dia nak isteriku berpantang cara tradisional, aku pula semestinya ada cara tersendiri. Agak terkilan sebab mertua langsung tak nak mengalah. Sekarang cuma berharap aku dapat bawa anak dan isteriku balik ke rumah secepat mungkin. Dah sebulan lebih aku kat rumah ni sorang2, sunyi betul.

Esok aku balik Johor. Lusanya buat aqiqah untuk Fathi. Abah balik nak ... !

No comments: