Sunday, August 30, 2009

Menguruskan Kutipan Derma Secara telus

Akhir-akhir ni agak kerap yang datang ketuk pintu rumah, nak kutip derma untuk organisasi tertentu. Aku kurang senang sebenarnya dengan kaedah sebegini. Dalam keadaan ramai yang cuba mengambil kesempatan, kaedah kutipan sebegini rasanya sudah tidak boleh dipakai.

Sukar nak tentukan ianya betul atau tidak.
Faktor psikologi - Kadang-kadang serba salah berapa nak bagi. Sikit sangat segan, banyak tak mampu.

Sebab tu bagi aku yang lebih efisien bagi mereka yang nak menganjurkan kutipan derma, buat satu persediaan lengkap. Sekurang-kurangnya nombor akaun bank yang digunakan untuk menyimpan dana yang dikutip. Lagi bagus kalau ada laman web khas (zaman sekarang pakai Facebook pun ok). Laman web ni kalau dapat 'peer-review' akan meningkatkan lagi kredibilitinya. Bayangkan kalau dekat Facebook, rakan anda memberi ulasan positif (atau 'Like' dalam fungsi Facebook), sudah tentu anda bertambah yakin terhadap kesahihan kutipan tersebut.

Bagi sukarela yang terlibat pula, apabila pergi dari rumah ke rumah tugas mereka hanyalah mengedarkan risalah berkaitan kutipan derma tersebut. Dalam erti kata lain, mereka hanya menimbulkan kesedaran (raising awareness) terhadap kutipan tersebut. Orang yang menderma pula, dapat melakukannya dengan rasa yakin (selepas menyemak maklumat yang diberikan) dan yang paling penting dapat melakukannya tanpa rasa segan dan sebagainya.

Baru sebentar tadi ada orang ketuk pintu rumah, nak kutip derma untuk Yayasan Latihan Insan Istimewa Ipoh.

"Awak bagi la no. akaun bank, nanti kalau ada masa saya check", aku terus potong cakap dia yang tengah nak terangkan pasal kutipan derma tu.

"Takde lah bang. Saya buat ni pun cuma tolong kawan je, mana ada akaun bank".

"Awak buat kutipan derma mesti ada akaun bank, kalau tak mana awak nak simpan duit tu. Lain kali buat betul-betul la, saya bukan taknak bagi".

Budak tu tak nak mengalah, "Kalau abang ada cek, abang tulis je lah atas nama ni".

Budak ni, takkan aku nak tulis cek sepuluh ringgit je.

"Maaflah, kalau awak ada nombor akaun saya boleh check nanti kalau ada masa", tutup bicara, malas dah nak layan.

Oleh sebab budak tu tinggalkan nama organisasi yang buat kutipan derma tu, aku google jugak nama yang dia berikan. Sebab dah janji, tak baik janji kosong. Nama tersebut ada disenaraikan kat laman web Jabatan Kebajikan Masyarakat. Kat Facebook pun ada group yang menyatakan organisasi tersebut. Jadi boleh dianggap kutipan derma yang sah. Oleh kerana di laman web JKM tu ada sertakan sekali nombor akaun bank. aku buat interbank transfer ke akaun tersebut. Sikit je, kalau banyak aku dah tulis kat sini, siap bold lagi.

Aku rasa lebih selesa dengan cara macam ni. Kalau tak macam kena paksa bila orang datang kutip derma kat rumah. Aku paranoid sebab dah pernah kena tipu, bukan sikit, banyak ! Atas nama kebajikan jugak.

No comments: