Tuesday, November 22, 2011

Menggunakan Google Translate daripada pelayar mobile

Jika anda menggunakan telefon android dengan browser yang lebih canggih dan moden mungkin tiada masalah. Tetapi apabila saya cuba menggunakan Google Translate daripada pelayar mobile Opera Mini 4.4 (telefon samsung dengan platform MIDP 2.0), ia cuma memaparkan pilihan bahasa yang terhad dan bahasa yang saya nak iaitu Bahasa Melayu tiada dalam pilihan. Saya cuba dengan menukar ke mode 'classic' berbanding 'mobile' tetapi tetap tidak mendapat pilihan Bahasa Melayu. Ini tidak mungkin kerana kita semua sedia maklum Google Translate kini menyokong terjemahan Bahasa Inggeris ke Bahasa Melayu dan sebaliknya.

Apabila menggunakan laman Google Translate daripada pelayar desktop biasa, saya cuba turn off 'instant translation' agar dapat melihat URL sebenar yang digunakan oleh Google. Saya dapati ia menggunakan URL dalam format berikut:-

http://translate.google.com/#ms|en|gerimis

di mana ms adalah source language (bahasa asal yang nak diterjemah) dan en adalah translated language (terjemahan). Apabila mengakses Google Translate menggunakan url seperti di atas, Bahasa Melayu kini dipaparkan sebagai pilihan terjemahan.


Menaip karakter '|' agak leceh dalam telefon saya jadi saya dapati format URL berikut juga boleh digunakan:-

translate.google.com/m?sl=ms&tl=en&q=gerimis

Lebih mudah format yang ini nampaknya. Akhirnya dapat juga saya guna Google Translate daripada telefon dungu (dumbphone) saya ini ;)

* pelayar == browser.

No comments: