Thursday, August 28, 2014

Macam Astro Tapi Bukan Astro

Kerap kali pertanyaan tentang Skybox/Openbox atau apa-apa perkhidmatan seumpamanya muncul di wall FB. Untuk mengelakkan saya terpaksa mengulang balik setiap kali pertanyaan itu muncul, saya cuba kongsikan di sini apa yang saya faham berkaitan Skybox/Openbox ini.

Gambar hiasan - sumber.


Secara umumnya, perkhidmatan ini adalah satu bentuk card sharing. Seorang melanggan secara penuh perkhidmatan tv satelit berbayar (seperti Astro) dan kemudian kongsi langganannya kepada orang lain. Namun ada sedikit halangan teknikal sebelum perkongsian tersebut boleh dilakukan.

Semua signal siaran tv satelit berbayar telah dienkripkan. Jadi walaupun kita dapat menerima siaran tersebut melalui piring penerima satelit di rumah kita, ia tetap tidak dapat ditonton melalui tv kerana signalnya dalam bentuk scrambled. Itulah fungsi dekoder astro dan simcard yang dimasukkan padanya. Dalam simcard tersebut, ada encryption key yang digunakan untuk decrypt signal daripada astro.

Tapi itu tidak menghalang orang untuk berfikir sedikit kreatif bagi mengatasi halangan ini. Apa yang diperlukan cuma encryption key. Ia boleh didapati melalui pelbagai cara selain simcard. Salah satunya adalah melalui Internet.

Ini adalah sebab kenapa Skybox/Openbox memerlukan akses Internet. Dekoder Skybox akan menghubungi server penyedia perkhidmatan tersebut yang akan berkongsi encryption key dan hasilnya pelanggan Skybox dapat menonton siaran Astro melalui tv mereka. Internet hanya digunakan untuk mendapatkan encryption key jadi ia tidak perlukan bandwidth yang tinggi.

Selain perkhidmatan tv satelit berbayar, sebenarnya ada banyak juga tv satelit percuma. Ia dipanggil Free To Air Sattelite TV (FTA). Anda boleh cuba google untuk mendapatkan senarai FTA di Asia. Siaran FTA ini boleh dicapai melalui piring satelit Astro anda setelah melakukan sedikit penalaan frekuensi dan mungkin mengubah kedudukan piring itu sedikit.

Apa yang saya perhatikan, kebanyakkan penyedia Skybox sekarang turut memasukkan fungsi untuk mengakses siaran FTA ke dalam dekoder mereka. Ini memudahkan pengguna kerana mereka tidak perlu membuat penalaan sendiri lagi.

Adakah perkhidmatan ini sah disisi undang-undang ? Saya tidak pasti. Saya bukan pelanggan Astro jadi saya tidak tahu apakah terma dan syarat mereka berkaitan card-sharing. Namun ada laporan akhbar sebelum ini berkaitan tangkapan terhadap penyedia perkhidmatan tv satelit.

Berkenaan FTA pula, saya ada jumpa perbincangan yang mengatakan sebarang akses kepada signal satelit di luar jarak tertentu memerlukan permit khas kerajaan dan buat masa sekarang, hanya Astro ada kebenaran tersebut.

Rujukan lain:-

http://blogsatellite.com/satellite-card-sharing-what-is-it-exactly.html
http://security.stackexchange.com/questions/41797/is-it-possible-to-decrypt-a-satellite-tv-signal-without-using-a-smart-card
http://satelitinew.wordpress.com/cardsharing/

No comments: