Tuesday, November 14, 2017

Tentang Bitcoin

Buat masa sekarang, post ini cuma mengandungi pautan ke artikel-artikel dan perbincangan berkaitan bitcoin. Banyak aku nak tulis pasal bitcoin tapi belum sempat (alasan standard ...).

Aku cuma berminat dengan bitcoin secara teknikal. Sama ada bitcoin ni patuh syariah atau tidak, aku masih berbelah bagi. Setakat yang aku jumpa, banyak pendapat hanya menyentuh aspek non-teknikal yang bagi aku, tidak adil untuk mengatakan bitcoin tidak patuh syariah.

Namun bila bercakap pasal mining, jika anda faham apa yang miner buat sebenarnya, ia bagi aku hampir sama dengan mencuba nasib atau bahasa kasarnya judi. Bila terangkan pasal mining, ramai yang sebut pasal menyelesaikan "permasalahan matematik". Ianya tidaklah secanggih itu. Tiada permasalahan matematik yang hendak diselesaikan pun. Ianya hanyalah proses meneka suatu nombor rawak daripada sejumlah nombor yang amat besar dan miner hanya boleh 'meneka' nombor tersebut melalui pengulangan proses cuba-jaya (try and error).

Aku sebenarnya lebih berminat dalam aspek "decentralization" (decent) dan kebetulan, atau lebih tepat kedatangan bitcoin mempopularkan balik idea berkaitan decent yang mati seketika pasca dotcom boom dan keghairahan terhadap media sosial.

Adakah bitcoin akan mati satu ketika nanti ?

Satu perkara yang menganggu fikiran aku tentang bitcoin sekarang adalah ia bukan lagi semata-mata berfungsi sebagai matawang untuk medium pertukaran barang (medium of exchange), tapi bitcoin itu sendiri diniagakan dan dijadikan bahan pelaburan dan pelabur bergantung kepada spekulasi harga bitcoin bagi mengaut keuntungan.

Satoshi was wrong ?

No comments: