Thursday, February 08, 2018

Nak sewa kereta di Johor Bahru ?

Kali pertama aku nak sewa kereta, yang aku jumpa cuma KLEzcar, yang direkomen seorang rakan FB. Aku sewa Persona untuk balik raya. Asalnya nak cari Alza tapi sebab dah lambat, cuma Persona je yang ada. Proses tempahan dan bayaran semua melalui website, cuma deposit bayar secara tunai masa nak ambil kereta.

Kali kedua, aku cuba Wahdah pula. Kali ini aku bertanya kat FB, rupanya ramai juga kalangan kawan-kawan sekitar JB ni yang buat bisnes kereta sewa. Proses tempahan Wahdah juga melalui laman web mereka. Bayaran boleh melalui kad kredit dan beberapa pilihan lain. Yang menarik transaksi Wahdah adalah 100% online, tiada tunai. Jadi kita cuma pergi ke tempat 'pick-up' dan tunjukkan slip tempahan. Untuk sewaan kali ini, aku cuba Alza.



Kali ketiga, aku sewa dengan Tazbay, kereta Alza baru dan aku orang pertama yang pandu ! Proses tempahan adalah melalui Whatsapp dan untuk bayaran, boleh bagi tunai atau buat pindahan bank je. Aku ada tempah untuk sewa melalui Tazbay sekali lagi selepas itu tapi terpaksa cancel saat-saat akhir sebab anak tak sihat. Burn duit deposit tapi sebenarnya dah agak bernasib baik sebab polisi biasa penyedia kereta sewa jika pembatalan dalam masa kurang 24 jam, tiada sebarang refund.

Jadi itu antara perkhidmatan kereta sewa yang aku dah cuba. Kalau anda ada yang lain, boleh kongsikan sekali melalui komen di bawah.

No comments: