Monday, May 03, 2010

Masuk Singapura dari Johor Bahru

Update
Sekarang aku naik bas pergi City Square (dari Taman U) dan terus jalan kaki ke bangunan CIQ. Naik bas Causeway Link (CW1) ke stesen MRT Kranji. Tambang RM0.90. Kalau nak balik ke JB, bas CW1 dari Kranji adalah SGD1.00. Mahal sikit bila balik. Kadang-kadang aku naik bas SBS (170/160) je kalau CW1 ramai sangat. Kat Kranji ni tak tentu, kadang-kadang beratur bukan main panjang kalau nak balik sekitar pukul 7.30-8.00 malam. Tapi yang paling leceh adalah masa nak tunggu bas kat checkpoint, lepas cop paspot.

Ada 2 pilihan, sama ada pergi ke Larkin dan ambil bas dari sana atau jalan kaki terus ke CIQ baru (Bangunan Sultan Iskandar) dari City Square dan JB Sentral. Aku ambil bas dari Larkin. Ada beberapa bas, Singapore Johor Express (SJE) - SGD2.40, SBS Transit, Causeway Link (bas kuning CW1, CW2).

Dari Larkin, bas akan bergerak ke bangunan CIQ, dari situ kena turun dan naik ke atas balai perlepasan untuk pemeriksaan passport. Bagi pemegang passport Malaysia agak senang melalui pintu automatik, cuma masukkan passport, tunggu ia dibaca oleh mesin dan sahkan dengan cap jari digital. Lepas tu kena turun bawah balik ke ruang menunggu bas. Kita boleh tunggu bas dari syarikat yang sama kita naik sebelum ini atau naik mana-mana bas yang ada mengikut destinasi yang dituju (kena bayar balik tiket). Oleh kerana bas SJE belum ada lagi, aku terus naik bas CW2 ke Kranji - RM0.90.

Dari bangunan CIQ, bas akan bergerak melintasi Tambak Johor. Sampai di Checkpoint Singapura, kena turun bas lagi untuk pemeriksaan passport. Masa ni lebih kurang pukul 10.00 pagi jadi orang dah tak ramai. Agak lancar walaupun kali ni aku kena 'full body check' dan beg semua kena selongkar. Lepas dah 'clear' semua urusan imigresen, turun ke bawah tunggu bas lagi. Macam tadi, boleh naik bas syarikat yang sama kita naik tadi atau terus naik mana-mana bas yang ada (tapi kena bayar lagi laa). Aku tunggu je bas CW2.

Rupa-rupanya dekat sangat stesen MRT Kranji dengan Checkpoint. Lebih kurang 5 minit je.
Post a Comment