Thursday, February 28, 2013

Masakan Ayam

Semasa saya tinggal di Taman Teratai 6 tahun lepas, ada sebuah restoran mamak tidak jauh dari tempat saya tinggal. Saya bukanlah peminat masakan mamak namun ada tukang masak melayu, orang Kelantan (siam) yang membuat masakan panas pada sebelah malam. Lagipun itu saja kedai makan yang ada kat situ pada masa itu. Berbeza dengan sekarang bilangan gerai makan agak banyak pada sebelah malam.

Tidak ada apa yang istimewa dengan masakan tukang masak melayu tersebut, orang kat situ panggil dia Awe (Awang). Tetapi satu yang membezakan dia dengan tempat lain adalah cara dia masak ayam. Jika anda perhatikan di kedai-kedai makan melayu, jika anda minta masakan ayam, sama ada ayam goreng kunyit, paprik ayam atau apa saja yang berasaskan ayam, mereka akan gunakan bahagian isi sahaja. Awe bagaimanapun berbeza, dia masak ayam termasuk bahagian tulang seperti peha, kepak atau bahagian belakang ayam. Itulah yang membuatkan saya suka masakan awe. Ia seperti masakan di rumah.

Setakat ini saya belum jumpa lagi kedai makan yang membuat masakan seperti awe. Dah lama saya tidak merasa masakan Awe. Setelah saya pindah balik Johor  3 tahun lepas, pastinya saya mengunjungi restoran tersebut untuk mencuba masakan Awe. Sayang, restoran tersebut telah pun berganti pemilik dan Awe pun tidak lagi memasak masakan panas di situ.

No comments: