Sunday, August 03, 2014

Menguruskan maklumat di newsfeed FB

Sudah lama sebenarnya bercadang menulis berkaitan topik ini, sebagai lanjutan kepada status pendek di facebook suatu ketika dahulu.

Masalah utama pengguna FB bila bilangan 'friends' meningkat adalah newsfeed yang semakin semak - ada post pasal aktiviti harian, isu politik, perbincangan ilmiah dan paling banyak - iklan. Akhirnya topik yang kita ingin baca tenggelam dalam topik yang kita tidak berapa minat.

Solusi pertama saya sebelum ini adalah dengan 'unfriend' dengan mereka yang saya sudah tidak minat hendak baca apa yang mereka post. Tapi ada cara yang lebih baik sebenarnya.

Facebook ada features yang dipanggil List. Cuba lihat sebelah kiri laman FB anda, anda boleh nampak menu seperti gambar di bawah:-



Secara default, ada 3 list disediakan oleh FB - Close Friends, Acquaintances, Family. Masukkan friend yang status mereka anda tidak begitu minat ke dalam List Acquaintances. Facebook akan mula mengurangkan status daripada mereka untuk muncul dalam Newsfeed anda.

Cara untuk masukkan friend ke dalam List ini adalah dengan klik pada link tersebut dan pada sebelah kanan anda akan dapat lihat paparan seperti berikut:-



Cara alternatif adalah dengan 'Unfollow' orang yang anda tidak minat tetapi saya tidak begitu gemarkan cara ini sebab anda langsung tidak akan dapat update daripada orang tersebut. Dengan meletakkannya dalam List Acquaintances, anda masih boleh dapat update tetapi kekerapannya akan berkurang.

Friend yang anda berminat untuk dapatkan update daripada mereka pula, masukkan ke dalam List Close Friends. Anda hanya perlu klik terus pada List ini untuk membaca status mereka, tanpa perlu scroll panjang melalui Newsfeed. Fokus !

Bonus

Follow update daripada Page tanpa perlu Like ataupun Follow page tersebut. Caranya adalah dengan buat List baru. Saya ada terangkan secara ringkas dalam status fb sebelum ini. Insya Allah saya akan terangkan lagi dalam tulisan akan datang.

No comments: