Sunday, August 02, 2009

Kewajaran tunjuk perasaan secara aman

Baru lepas balik dari JB, ambil Fathi dan maknya. Seminggu Fathi kat Johor, terlepas jugak lah rindu atuk dan neneknya.

Menonton warta berita sambil basuh pinggan kat dapur, hati sedikit terbakar dengan komen-komen naif yang ditemubual berkaitan kewajaran demonstrasi semalam di ibu kota. Temanya tetap sama. Menyusahkan orang ramai - nak berniaga, keluar beli-belah, jalan-jalan hujung minggu orang ramai dan komen-komen simplistik lain. Apakah hidup korang tak lebih sekadar makan, minum, tidur dan 'buat anak' ? Itu je ke matlamat hidup korang kat dunia ni ?

Kewajaran berhimpun secara aman
Ia sepatutnya tidak menjadi isu dalam sebuah negara demokrasi seperti Malaysia ini. Hati aku betul-betul tercalar. Apabila sebuah pasukan bola sepak luar datang ke negara kita, jentera polis boleh dikerah untuk memastikan kawalan keselamatan dan mengelakkan sebarang perkara tidak diingini berlaku. Beberapa jalan raya ditutup/dilencongkan bagi memastikan kelancaran arus lalu lintas. Anggota polis ditempatkan di sepanjang jalan untuk memberi panduan kepada pemandu-pemandu kenderaan yang mungkin tidak sedar situasi yang berlaku.

Namun apabila rakyat negara sendiri ingin berhimpun secara aman menyuarakan hasrat mereka polis yang sepatutnya bertanggung jawab memastikan keselamatan mereka menembak mereka ini dengan 'meriam air' (water cannon), gas pemedih mata dan sebagainya. Wajarkah ?

Andai kata soal perut-pedal seperti berniaga, beli belah, jalan-jalan dan sebagainya tetap jadi keutamaan golongan 'pencinta kedamaian' ini ia sepatutnya tidak menjadi isu jika pihak polis bertindak mengawal keamanan. Malah ia mungkin boleh bertukar menjadi lubuk rezeki bagi para peniaga di sekitar kawasan terlibat sebagaimana program keramaian yang lain.

No comments: